دسته‌بندی نشده

از بین بردن اسکار

پوست ما بزرگترین ارگان بدن ما بوده که از اعضای بدن محافظت می کند. مساحت آن تقریبا 2 متر مربع بوده و 15% از وزن بدن ما را تشکیل می دهد. برخی از مهم ترین وظایف پوست عبارت است از: حفاظت (پوست ما به عنوان محافظ عمل کرده و از نفوذ باکتری، قارچ و میکروب ها به بدن جلوگیری می کند.) حس لامسه (گیرنده های حسی به تمامی اشیا خارجی واکنش نشان می دهند.) فعالیت متابولیک (تمامی مواد آرایشی و بهداشتی مثل کرم ها را جذب می کند؛ ویتامین D تولید کرده و سموم بدن را دفع می کند.) تنظیم حرارت (دمای بدن را تنظیم می کند.) در این مقاله می خواهیم راجع به از بین بردن اسکار و تاریخچه سیلیکون درمانی صحبت کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

آشنایی با لایه های پوستی

اپیدرم

اپیدرم لایه خارجی پوست است که ضخامت آن بین 0.07 تا 1.4 میلی متر است. این لایه پوستی رگ خونی نداشته و وظیفه اصلی آن این است که سلول های مرده را از لایه های زیرین پوست به سطح آن منتقل کند. در واقع بیشترین میزان سلول های مرده در این لایه یافت می شود و قسمت عظیمی از آن را در بر می گیرد. دارای 2 لایه اصلی به نام های بازال زنده و لایه شاخی می باشد.

درم

لایه زیرین اپیدرم، درم نام دارد که به عنوان تکیه گاهی برای آن عمل می کند. درم از اپیدرم ضخیم تر بوده و سرشار از فیبر های کلاژن و الاستین می باشد که توسط رگ های خونی تعذیه می شوند. تمامی ساختار های اصلی پوست مثل غدد تعریق، چربی و فولیکول های مو در این لایه قرار دارند. اعصابی که به لایه درم منتهی می شوند به گرما، سرما، درد و فشار واکنش نشان می دهند.

هیپودرم

هیپودرم لایه زیرین درم بوده و بافت نرم تری نسبت به آن دارد زیرا بافت آن متشکل از چربی بوده و آن را در بدن ما ذخیره می کند. بدن ما حدودا 15 تا 30% چربی داشته که این نسبت در زنان و مردان متفاوت است. همان طور که می دانید بدن زنان عموما مقدار چربی بیشتری نسبت به بدن مردان دارد.

 

لایه های پوستی

نحوه تشکیل اسکار

هر زمان که بدن شما دچار آسیب می شود، خود را به سرعت ترمیم می کند!

اسکار یک علامت بر روی پوست شماست که نشان می دهد پوست شما پس از یک آسیب، بافت خود را ترمیم کرده است. از بین بردن اسکار توسط بدن با تولید کلاژن انجام می پذیرد. در واقع با این کار بافت ها را به هم متصل می کند. بافت کلاژن موجود در سطح اسکار کاملا منعطف بوده که در انواع اسکار های نابالغ باعث قرمزی، درد و خارش می شود. در اسکارهای بالغ قرمزی پوست کاملا از بین رفته و پوست به رنگ سفید در می آید. در مواردی اسکار حدودا تا 2 سال پس از آسیب، کاملا از بین می رود و اثری از خود به جا نمی گذارد.

در برخی از موارد اسکار ها کامل از بین نمی روند و با بافت اطراف خود، تفاوت بسیاری خواهند داشت مثل اسکار های کلوئیدی و یا هایپرتروفیک.

 

مراحل تبدیل زخم به اسکار

زمانی که پوست شما آسیب می بیند، بدن شما شروع به گرم شدن و قرمزی می کند. این به این دلیل است که پوست شما می خواهد فرآیند طبیعی درمان و ترمیم را به سرعت آغاز کند. گلبول های قرمز تمامی تلاش خود را برای بستن زخم و جلوگیری از خون ریزی انجام می دهند تا بافتی را بر سطح انواع زخم ایجاد کنند. پس از آن ممکن است قرمزی ناشی از این اسکار بر پوست شما باقی بماند. مراحل ترمیم زخم بسیار پیچیده است اما به طور کلی می توان آن را به 3 مرحله اصلی تقسیم بندی کرد: التهاب، تکثیر و بلوغ.

 

انواع اسکار

گاهی اوقات از بین بردن اسکار ها به طور طبیعی توسط بدن ما انجام می شود. اما در مواردی دیگر می توانند مشکل ساز شوند و تا سال ها بر پوست ما باقی بمانند. اسکارها انواع متخلفی دارند، برخی از آنها عبارتند از:

اسکار بالغ

این نوع اسکار معمولا هم سطح با پوست بوده و رنگ آن روشن تر از رنگ طبیعی پوست است.

اسکار نابالغ

این نوع اسکار ها معمولا قرمز بوده اما به مرور زمان همسطح با پوست می شوند و رنگ تیره تر یا روشن تری به خود می گیرند.

اسکار انقباضی

این نوع اسکار معمولا زمانی ایجاد می شود که جای زخم در حال تبدیل شده به اسکار هایپرتروفیک باشد. معمولا در نواحی از بدن تشکیل می شوند که از مفاصل عبور کرده و باعث ایجاد چین و چروک می گردد.

اسکار هایپرتروفیک خطی

این اسکارها معمولا قرمز و برجسته هستند و معمولا چند هفته پس از جراحی ایجاد می شوند. اسکار خطی معمولا تا 3 الی 6 ماه پس از جراحی برجسته و وخیم تر شده و حدودا 2 سال زمان می برد تا به اسکار بالغ تبدیل شوند.

اسکار هایپرتروفیک گسترده

این اسکار ها معمولا بر اثر سوختگی ایجاد می شوند و در همان محدوده سوختگی دچار قرمزی، خارش، سوزش و برجستگی می شوند.

کلوئید مینور

این نوع اسکار معمولا به صورت متمرکز بر روی پوست جمع شده و به جز روش جراحی، روش درمانی دیگری ندارد؛ اما در این صورت هم احتمال عود وجود دارد. این اسکارها معمولا با خارش یا سوزش همراه هستند.

کلوئید بزرگ

این نوع اسکار معمولا با درد و خارش همراه بوده و تا سالیان متمادی می تواند به رشد خود ادامه دهد.

اسکار آتروفیک

این نوع اسکار که به صورت ضایعات فرورفته پوستی خود را نشان می دهد معمولا در اثر آکنه های کیستیک یا آبله مرغان ایجاد می شوند.

 

کلوئید- جای زخم، از بین بردن اسکار

فاکتور هایی که ریسک ایجاد اسکار را بالا می برند

سن

یکی از فاکتور هایی که در ایجاد اسکار نقش دارد، سن است. زخم در بدن افراد بزرگسال با سرعت کمتری ترمیم می شود اما کودکان بیشتر در معرض ایجاد اسکار هستند.

نوع پوست و ژنتیک

معمولا پوست افرادی که بسیار روشن یا بسیار تیره است بیشتر در معرض ایجاد اسکار می باشد. همچنین اگر سابقه خانوادگی ایجاد اسکار داشته باشید احتمال اینکه پوست شما مستعد ایجاد اسکار باشد بالاست.

محل زخم

یکی از عوامل تاثیر گذار بر اسکار، محل ایجاد جراحت است. معمولا در نواحی مفاصل یا چین و چروک های پوستی احتمال ایجاد اسکار بیشتر است.

تاثیرات هورمونی

معمولا رشد اسکارها در دوران بارداری بیشتر است و از بین بردن اسکار مسلما فرآیندی سخت می باشد.

مراقبت از اسکار

مراقبت از اسکار یعنی مراقبت از خود!

لازم به ذکر است که زخم و جراحت زمانی به اسکار تبدیل می شود که کاملا بهبود یافته باشد. پس تا قبل از بهبودی کامل مراقبت از انواع زخم الزامی است. شما باید از حرکات کششی که موجب وخامت زخم شود جلوگیری کنید و محیطی گرم و مرطوب برای زخم فراهم کنید تا هرچه سریع تر اسکار شما از بین برود. عوامل زیر همگی در از بین بردن اسکار تاثیر گذار هستند:

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

یکی از عواملی که باعث وخیم شدن و کاهش سرعت بهبود اسکار می شود، قرار گرفتن در معرض اشعه UV است.

مواد شیمیایی

 انواع اسکار در برخی افراد بسته به نوع پوست آنها ممکن است به برخی مواد شیمیایی یا معطر حساسیت نشان دهند.

لباس های تنگ

پوشیدن لباس های تنگ می تواند باعث تحریک جای زخم، کاهش سرعت بهبود اسکار و آسیب به بافت اسکار شود.

فعالیت های بدنی

ایجاد کشش یا ضربه در محل اسکار باعث اختلال در روند بهبود می شود. پس تا قبل از بهبود کامل اسکار از انجام فعالیت های سنگین بدنی اجتناب کنید.

 

بهترین کرم برای ترمیم جای زخم، از بین بردن اسکار

درمان اسکار

خارش، درد، سوزش و حساسیت از علائم طبیعی و شناخته شده اسکار هستند که می توانند زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر اسکارها به رشد خود ادامه دهند و بهبود نیابد، در برخی موارد می تواند به محدود شدن توانایی حرکتی نیز منجر شود و مراحل ترمیم و محو شدن انواع آنها سال ها به طول بیانجامد.

علاوه بر آن نمی توان از ابعاد ظاهری، زیبایی و روانی این موضوع چشم پوشی کرد. برخی از اسکار های کلوئیدی که در معرض نمایش بوده و در حال رشد است، می تواند تاثیر منفی بر اعتماد به نفس فرد بگذارد و ذهن کنجکاو دیگران را تحریک کند. همین پرسش های اطرافیان می تواند برای فرد آسیب دیده یادآور خاطرات تلخ ایجاد اسکار و جراحت باشد و عزت نفس وی را تحت تاثیر قرار دهد.

تا به امروز راه حل قطعی برای درمان اسکار کشف شده بود اما امروزه راه های درمانی بسیاری برای درمان و از بین بردن اسکار وجود دارد (مثل سیلیکون درمانی). در نظر داشته باشید که هرچه اسکار تازه تر باشد، به درمان پاسخ بهتری می دهد. پس اگر دچار آسیب یا راحت شدید، درمان به موقع را فراموش نکنید.

تاریخچه سیلیکون درمانی

نوار های سیلیکونی حدودا 30 سال است که توسط متخصصین به بیماران توصیه می گردند و اثربخشی خود را در از بین بردن اسکار و پیشگیری از تبدیل آن به اسکار بدخیم و غیر قابل درمان ثابت کرده اند.

اما استفاده از این نوارها در نواحی از بدن که قابلیت خم شدن دارند یا نواحی که استفاده از نوار های سیلیکونی عملا غیر ممکن است مثل مفاصل، گردن و صورت. در این مورد توصیه ما به شما استفاده از ژل یا کرم سیلیکونی است که مکانیزم درمانی کاملا مشابه با نوار سیلیکونی داشته و اسکار را در مدت زمانی کاملا مشابه با نوار سیلیکونی درمان می کند.

همچنین خرید انواع نوار های سیلیکونی ممکن است گران باشند و در یک دوره درمان و برای از بین بردن اسکار به چند عدد و یا چند مدل مختلف از آنها نیاز داشته باشید. اما خرید یک ژل یا کرم درمانی می تواند بسیار مقرون به صرفه بوده و برای تمامی نواحی آسیب دیده بدن از آن استفاده کرد.

 

کرم سیلیکونی، از بین بردن اسکار

کلام آخر

در چند سال اخیر کرم و ژل های سیلیکونی جایگاهی ویژه در از بین بردن انواع اسکار پیدا کرده اند زیرا استفاده از آن ها بسیار ساده بوده و قیمت آنها مقرون به صرفه تر است.

ساختار کرم و ژل کاملا ساده بوده و سریعا جذب پوست می شود. همچنین نیازی به نگهداری و چسباندن آنها به بدن نمی باشد.

بسیاری از بیماران و افرادی که از وجود انواع اسکار رنج می برند، استفاده از ژل های سیلیکونی را بسیار آسان توصیف کرده و از اثر بخشی آن را بی نظیر می دانند.

2 نظر در “از بین بردن اسکار

  1. ممنون از سايت خوب و مطالب مفيدتون

    https://doctorlocation.ir/

    1. نویسنده گفت:

      سپاس از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *