مراقبت از پوست

تاثیرات عوامل محیطی بر پوست

در این مقاله می خواهیم در مورد تاثیرات عوامل محیطی بر پوست صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با ارائه چندین راهکار، بتوانید از پوستتان در برابر آلودگی محیطی محافظت کنید. زیرا آلودگی به راحتی می تواند باعث خشکی، اگزما، آکنه و پیری زودرس پوست شود.

تاثیر آلاینده ها بر پوست صورت

همانطور که می دانید طی چند هفته اخیر، بسیاری از شهر های ایران با آلودگی هوا مواجه شده و برخی افراد دچار حساسیت های پوستی و تنفسی گردیده اند. یکی از علت های اصلی این نوع آلودگی، ساطع شدن گازهای سمی مثل مونواکسید کربن و نیتروژن اکساید است که توسط کارخانه ها و ماشین ها به محیط پیرامون ما فرستاده می شود.

ازون، نوع دیگری از آلودگی است و زمانی ایجاد می شود که آلاینده های اولیه در معرض نور و گرما قرار گیرند و باعث آزاد شدن آن در فضا شوند. در هر صورت آلاینده های اولیه و ثانویه می توانند به راحتی موجب بروز مشکلات جدی در سلامت افراد شوند. درست است که باید از منشا تولید آلودگی جلوگیری کرد؛ اما بهتر است ما نیز اطلاعات خود را در مورد تاثیرات عوامل محیطی بر پوست و نحوه مراقبت از بدن خود در برابر آلودگی های محیطی افزایش داده تا از بروز بیماری و مشکلات تا جای ممکن جلوگیری کنیم.

 

تاثیرات عوامل محیطی بر پوست

تاثیرات آلودگی محیطی بر پوست

شما ممکن است پیش خود فکر کنید که آلودگی تنها بر سطح بیرونی پوست شما می ماند و با شست و شوی معمولی و روزانه از بین می رود. اما بهتر است بدانید که آلودگی بر لایه بیرونی پوست انباشته شده، منافذ را مسدود می کند و از اکسیژن رسانی به پوست جلوگیری می کند. همین امر موجب از بین رفتن درخشش و شفافیت پوست شده و منجر به پیری زودرس پوست می شود.

اگر شما مدت زمان زیادی در معرض آلودگی باشید، پوست شما به مرور زمان حساس شده و لایه محافظتی خود را از دست می دهد. در اینجا به برخی از آسیب های پوستی که در اثر آلودگی ایجاد می شوند اشاره می کنیم:

  • کدر شدن پوست
  • بسته شدن منافذ پوست و بروز آکنه
  • پیری زودرس
  • دهیدراته شدن پوست (خشک شدن یا کم آب شدن)
  • از بین رفتن پروتئین کلاژن
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست

 

آلاینده ها چگونه بر پوست ما تاثیر می گذارند.

لایه بیرونی پوست ما را چربی تشکیل داده که سلول های پوست را به هم متصل می کند. آلودگی های ثانویه مثل ازون، به راحتی می تواند این سد دفاعی را از بین ببرد و باعث بروز مشکلات جدی پوستی شود. ممکن است شما فکر کنید که با مصرف ضد آفتاب می توانید از تاثیرات منفی عوامل محیطی بر پوست جلوگیری کنید. اما بهتر است بدانید که ضد آفتاب تنها از آسیب اشعه UV بر پوست جلوگیری می کند و قادر به محافظت از پوست شما در برابر آلودگی نیست. بدین منظور شما باید از محصولات ضد آلودگی (anti-pollution) استفاده کنید تا سلامت پوست خود را تضمین کنید.

 

اگزمای پوستی

محافظت از پوست در برابر آلودگی

اگر در محیطی زندگی می کنید که پوست شما دائم در معرض آلودگی است. بهتر است که نکات زیر را برای جلوگیری از تاثیرات عوامل محیطی بر پوست خود رعایت کرده تا آسیب پوستی را به حداقل برسانید.

 

  • اگر از مواد آرایشی استفاده می کنید، حتما روزانه 2 بار با شوینده مناسب، پوست خود را شست و شو داده و اطمینان حاصل کنید که تمامی آلودگی و مواد آرایشی از پوست شما پاک شده باشد.

 

  • پوست خود را با یک لایه بردار ملایم مخصوص پوست صورت، هفته ای 1 الی 2 بار لایه برداری کنید. با این کار شما می توانید تاثیرات تمامی آلودگی های ناشی از عوامل محیطی بر پوست، سلول های مرده و باکتری ها را از سطح پوست خود پاک کرده تا اکسیژن رسانی به خوبی انجام شود و منافذ پوست شما کاملا پاک سازی شود.

 

  • پوست خود را رطوبت رسانی کنید. سعی کنید در طول روز 2 بار، پس از شست و شو و یا لایه برداری پوست، با سرم مناسب تایپ پوستی خود و کرم های آب رسان و مرطوب کننده، پوست خود را هیدراته کنید تا از خشکی جلوگیری کند و تعادل PH پوست حفظ شود.

 

  • حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر محافظت کرده و باعث جلوگیری از بروز آسیب های محیطی می شود. شاید پیش خود فکر کنید که تنها در روزهای آفتابی باید از ضد آفتاب استفاده کرد، اما لازم به ذکر است که در روزهای ابری نیز استفاده از ضد آفتاب یک امر ضروری است.

 

ضدآفتاب

 

  • سعی کنید در رژیم خود از منابع غذایی با چربی مفید و حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید. این خوراکی ها شامل: آووکادو، ماهی، بادام، سیر، بروکلی و تخم مرغ می باشد.

 

  • می توانید از مواد آرایشی حاوی SPF استفاده کنید تا از تاثیرات عوامل محیطی بر پوست جلوگیری کنید. بسیاری از اقلام آرایشی حاوی SPF از برند های معتبر در بازار موجود بوده که می توانید آنها را به راحتی تهیه کنید.

 

  • ویتامین C و E مصرف کنید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این دو ویتامین باعث تولید کلاژن می شود. همچنین می توانید برای مصرف موضعی، از محصولات پوستی (کرم یا سرم) حاوی این دو ویتامین استفاده کنید.

 

  • حتی اگر در منزل، ساعات زیادی در معرض اشعه Blue Light ساطع شده از سیستم های کامپیوتری یا موبایل هستید، بهتر است که از ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان آسیب نبیند.

 

  • ناحیه گردن و دکلته را فراموش نکنید. بسیاری از ما محصولات مراقبتی پوست را تنها بر صورت خود اعمال می کنیم. در صورتی که باید بر ناحیه گردن و دکلته نیز اعمال کرد. زیرا این نواحی نیز در معرض آفتاب و اشعه های مضر هستند.

 

  • محافظت از لب و چشم را فراموش نکنید. رطوبت رسانی لب و دور چشم را در روتین پوستی خود جای دهید. بدین منظور می توانید از مرطوب کننده لب (Lip Balm) و کرم دور چشم مناسب استفاده کنید.

 

رسیدگی به پوست، تاثیرات عوامل محیطی بر پوست

کلام آخر

به طور کلی پوست ما به صورت هوشمندانه ای بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد می تواند به خوبی تعادل برقرار کند. اما فاکتور های محیطی مثل آلودگی و اشعه UV به راحتی این تعادل را به هم می ریزد. در نتیجه برای حفاظت از پوست باید به روتین پوستی خود در محیط های آلوده، اهمیت بیشتری بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *