مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در فصل تابستان

تغییرات آب و هوایی در هر فصل می تواند تاثیرات متفاوتی بر پوست ما بگذارد. پس نوع مراقبت و روتین پوستی باید مختص همان فصل باشد. بر فرض مثال در فصل زمستان خشکی و قرمزی پوست می تواند بسیار آزار دهنده باشد اما در فصول گرم پوست شما به دلیل سوختگی، لک های قهوه ای و تعریق می تواند دچار آسیب شود. در نتیجه استفاده از محصولات پوستی مناسب، کمک زیادی به حفظ سلامت پوست شما در طی فصول مختلف می کند. ما در این مقاله راهکارهایی به شما پیشنهاد می دهیم تا در برابر گرما از پوست خود در فصل تابستان به خوبی مراقبت کرده تا پوست شما از آسیب های ناشی از گرما و اشعه خورشید در امان بماند.

 

برای بررسی خال های پوستی خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر شما عادت به آفتاب گرفتن دارید، برای مراقبت از پوست در فصل تابستان، لازم است که گاهی اوقات به پزشک متخصص مراجعه کرده تا سلامت پوست شما را بررسی کند و از آسیب های احتمالی جلوگیری به عمل آورد. اگر پوست شما مستعد بروز خال های پوستی است، روند رشد و تغییرات آنها را در نظر داشته باشید تا در صورت رشد یا تغییر شکل به پزشک خود مراجعه کنید.

 

حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده از حداقل میزان SPF در فصل تابستان به جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست کمک شایانی می کند. FDA (سازمان غذا و دارو) حداقل میزان SPF را 15 اعلام کرده است در حالی که آکادمی پوست و نورولوژی اروپا (EADV) و آکادمی پوست امریکا (AAD) حداقل میزان SPF را 30 اعلام کرده اند. در صورت حضور در مکان هایی که آفتاب مستقیم بوده و شدت گرما بالاست، باید از SPF 50 استفاده کنید تا بتوانید به خوبی از پوست خود در فصل تابستان مراقبت کرده و از بروز آسیب های جدی جلوگیری کنید.

 

کرم ضد آفتاب

 

به کرم ضد آفتاب خود فرصت جذب شدن بدهید.

شما باید حداقل 15 الی 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کرم ضد آفتاب خود را اعمال کنید تا به خوبی جذب شود و همچون یک سپر نامرئی از پوست شما محافظت کند. همچنین شما باید ضد آفتاب خود را هر 2 ساعت یک بار تمدید کنید.

 

سعی کنید در سایه بمانید.

شاید پیش خود فکر کنید که با وجود تمامی این تاکیدات بر مصرف ضد آفتاب، چرا باید از حضور در معرض آفتاب جلوگیری کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که برای مراقبت از پوست در فصل تابستان بهتر است که تا جای ممکن از حضور در معرض آفتاب سوزان آن پرهیز کنید. درست است آفتاب فواید زیادی برای سلامت پوست دارد اما گذراندن ساعات طولانی در آفتاب نه تنها باعث آفتاب سوختگی می شود بلکه پوست را دهیدراته کرده و باعث بروز لکه های قهوه ای بر پوست می شود. پس اگر برای آفتاب گرفتن به ساحل یا فضای باز مراجعه می کنید سعی کنید با خود چتر مخصوص برده و یا پس از گذراندن ساعات مورد نظر زیر آفتاب به مکانی مراجعه کنید که نور آفتاب به شما نتابد.

 

حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب پوست شما مقداری آب از دست می دهد. برای مراقبت از پوست در فصل تابستان و جلوگیری از دهیدراته شدن پوست و ایجاد چین و چروک بهتر است که حتما از یک آب رسان مناسب تایپ پوست خود (خشک، چرب یا مختلط) استفاده کنید. همچنین آب رسانی که در فصل سرما استفاده می کنید باید با آب رسان شما در فصل گرما متفاوت باشد تا احساس سنگینی به پوست شما ندهد.

 

دوش آب سرد بگیرید.

شاید تعجب کنید که چرا ما به شما توصیه می کنیم که برای مراقبت از پوست در فصل تابستان با آب سرد دوش بگیرید. اما باید بدانید که آب داغ پوست شما را خشک کرده و باعث ایجاد چین و چروک می شود. دوش گرفتن با آب ولرم یا خنک می تواند در فصل تابستان باعث افزایش جریان خون شده و با پایین آوردن دمای بدن، سلامت پوست و بدن شما را دو چندان کند.

 

لباس های خود را پس از فعالیت های بدنی سنگین، تعویض کنید.

مراقبت از پوست بدن خود در فصل تابستان هنگامی که فعالیت بدنی سنگین دارید و لباس های شما از شدت تعریق خیس می شوند باید آنها را تعویض کنید زیرا باعث به وجود آمدن باکتری بر سطح پوست شما شده و می تواند باعث بروز بعضی بیماری ها و جوش های باکتریایی و عفونی شود.

 

پوست خود را احیا کنید.

برای مراقبت از پوست در فصل تابستان شما نیاز دارید 1 بار در هفته پوست خود را احیا کنید. برای این کار شما می توانید از ماسک های احیا کننده پوست استفاده کنید یا با مراجعه به اشخاصی که فیشیال انجام می دهند، رطوبت از دست رفته را به پوست خود بازگردانید.

 

از آنتی اکسیدان استفاده کنید.

اشعه UV سرشار از رادیکال های آزاد است که می تواند باعث بروز مشکلات پوستی شود. استفاده از آنتی اکسیدان ها چه در رژیم غذایی چه در روتین پوستی می تواند به خنثی سازی اثرات مخرب این رادیکال های آزاد کمک شایانی کند. بر فرض مثال شما می توانید از منابع غنی ویتامین سی در رژیم غذایی خود استفاده کرده و محصولات حاوی اسید اسکوربیک را به روتین پوستی خود اضافه کرده تا پوست شما احیا شده و آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب تا حد زیادی خنثی شود.

 

ویتامین سی، آنتی اکسیدان

 

از ترمیم کننده های پوستی استفاده کنید.

اگر احیانا پوست شما در فصل گرما و آفتاب دچار سوختگی شد بهتر است که تا دیر نشده و لک های پوستی قدیمی نشده اند، به پزشک مراجعه کرده تا بهترین درمان را برای پوست شما در فصل تابستان شما تجویز کند. بدین صورت شما با آسیب های ناشی از گرما و خشکی پوست وارد فصل پاییز نمی شوید. زیرا فصل پاییز خود باعث دهیدراته شدن پوست می شود. پس بهتر است که از پوست خود در فصل تابستان به خوبی مراقبت کرده و با پوستی سالم وارد فصل پاییز شوید.

 

حتما آب بنوشید.

در فصل گرما به دلیل تعریق زیاد، پوست شما آب زیادی از دست می دهد. برای جبران آب از دست رفته بدن خود باید مصرف آب روزانه خود را افزایش دهید. این کار باعث می شود تا تمامی آب از دست رفته جبران شود و از آسیب های ناشی از دهیدراته شدن پوست جلوگیری شود.

 

از مواد آرایشی سنگین استفاده نکنید.

در فصل تابستان به دلیل تعریق، تنفس برای پوست شما به مراتب سخت تر می شود. در نتیجه استفاده از مواد آرایشی سنگین مثل کرم پودر با کاور بالا می تواند راه های تنفسی پوست شما را مسدود کند. همچنین به دلیل باز بودن منافذ پوست در فصل گرم، مواد آرایشی کاملا جذب پوست شده و در صورت پاکسازی نا مناسب می تواند باعث بروز آکنه شود. پس برای مراقبت از پوست در فصل تابستان، تا جایی که می توانید از مواد آرایشی سبک بر پوست خود استفاده کنید.

 

کلام آخر

به طور کلی، به دلیل وجود گرما و اشعه UV در فصل گرما، بهتر است که استفاده از کرم های ضد آفتاب را جدی بگیرید. همچنین برای مراقبت از پوست خود در فصل تابستان، سایر مواد آرایشی و بهداشتی خود را به محصولات سبک تر تغییر دهید تا در طول فصل گرما بتوانید از داشتن پوستی شفاف و سالم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *