مراقبت از پوست

استفاده از ضدآفتاب در تابستان

با شروع فصل گرما، استفاده از ضد‌آفتاب یکی از کارهای ضروری است که قبل از بیرون رفتن از خانه باید آن را انجام دهید تا از محفوظ بودن پوستتان در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید  اطمینان حاصل کنید. استفاده از ضدآفتاب یکی از مراحل و امور مهم برای حفظ سلامتی پوست و پیشگیری از بیماری‌های پوستی است. در این مقاله می‌خواهیم با ارائه چند نکته شما را برای استفاده هر چه بهتر و اصولی تر از ضد آفتاب در فصل تابستان، راهنمایی کنیم.

 

چقدر ضد آفتاب بزنیم؟

مسلما تا کنون ادعاهای متفاوتی مبنی بر مقدار مناسب استفاده از ضدآفتاب (به خصوص در فصل تابستان) شنیده اید. اما مناسب‌ترین مقدار ضد آفتاب برای صورت، به اندازه یک قاشق چای‌خوری و برای بدن نیز به اندازه نصف استکان می باشد. اما بدن افراد با هم متفاوت است؛ پس به مقدار نیاز و لازم برای نوع بدن خود، از ضدآفتاب استفاده کنید. در واقع هدف اصلی ما، پوشاندن کامل سطح پوست برای محافظت از آن در برابر اشعه‌های مضر است. پس اگر می‌بینید مقادیر گفته شده، برای صورت و بدن شما کافی نیست، می‌توانید میزان آن را تغییر دهید؛ چرا‌که استفاده از ضدآفتاب به مقدار کم، ضرر‌های جبران ناپذیری در آینده به همراه خواهد داشت.

 

SPF در ضد آفتاب

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که مناسب‌ترین میزان SPF برای ضدآفتاب چقدر است؟
صادقانه بگویم، هیچ جواب و مقدار مشخصی برای مناسب‌ترین میزان SPF در ضد آفتاب وجود ندارد! چرا که این میزان بسته به منطقه زندگی شما، فصول گرم و سرد و همچنین میزان نیاز پوست شما (در صورت حساس بودن پوست شما یا انجام انواع لیزر) متفاوت است.

پس توصیه می‌شود که با پزشک متخصص پوست در محل زندگی خود صحبت کرده تا طبق شرایط آب و هوایی، آلودگی و تایپ پوستی شما، بهترین ضد آفتاب را به شما معرفی کند.

(توصیه می کنیم مقاله تاثیرات عوامل محیطی بر پوست را مطالعه کنید)

SPF

بهترین زمان استفاده از ضدآفتاب در تابستان

بهترین زمان برای استفاده از کرم ضدآفتاب، حدود 15 الی 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بوده و این مسئله برای تمامی فصول صادق است نه فقط فصل تابستان!
مهم است که قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، این لایه محافظتی کاملا بر پوست شما جذب شده و بعد از آن به بیرون از خانه بروید.
همچنین توصیه می‌کنیم که ضد آفتاب خود را هر 2 ساعت 1 بار تمدید کنید زیرا مواد تشکیل دهنده و محافظتی کرم‌های ضدآفتاب، به مرور زمان کاهش پیدا کرده و میزان حفاظت آن‌ها کم می‌شود.

 

ضد آفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟

یکی از سوال‌هایی که برای اکثر ما پیش می‌آید این است که ضدآفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟
ضدآفتاب‌های فیزیکی یا مینرال، در ساختار خود، ترکیبات معدنی فعال مثل روی اکسید و دی اکسید تیتانیوم را دارند و بلافاصله پس از جذب شدن، یک سد فیزیکی بر سطح پوست برای حفاظت از آن ایجاد می‌کنند. استفاده از این نوع ضدآفتاب‌ها فوائد زیادی دارند مثل: حفاظت عمیق از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، جلوگیری از بروز لک پوستی و بروز التهاب.

اما نکته منفی این نوع ضدآفتاب‌ها، سنگین بودن بافت آنها بوده و همچنین ممکن است در برخی موارد این ضدآفتاب به خوبی جذب نشده و بر روی پوست صورت پیل (لوله شدن- گلوله شدن) شود. استفاده از این ضدآفتاب در تابستان ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

ضدآفتاب‌های شیمیایی در ساختارشان از آووبنزون، اکتینوکسات و اکسی بنزن استفاده شده است. به راحتی بر روی پوست پخش می‌شوند و بافت آنها سبک‌تر است. خاصیت مرطوب‌کنندگی بیشتری دارند و کمی دیرتر از ضدآفتاب‌های فیزیکی جذب شده و حفاظت آنها شروع می‌شود.

 

ضدآفتاب فیزیکی

کلام آخر

استفاده از ضدآفتاب در فصل تابستان یک امر ضروری و غیر قابل اغماض است. اما برای نتیجه‌گیری و استفاده اصولی از آن، با یک متخصص پوست در منطقه زندگی خود، مشورت کرده تا بهترین کرم ضدآفتاب مناسب تایپ پوستی شما و همچنین مناسب ترین میزان SPF را طبق آب و هوای محل زندگی شما، معرفی کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *