اسکارهیل

درمان سوختگی در خانه

چه شما دست خود را با سینی کوکی ها سوزانده باشید، یا زمان زیادی را زیر آفتاب صرف کرده و یا قهوه داغ روی پای شما ریخته باشد، سوختگی قطعا دلپذیر نیست و یکی از شایع ترین صدمات خانگی است که حتما باید درمان شود. اما درمان سوختگی در خانه نکاتی دارد که حتما باید رعایت شود.

سوختگی ها طبق شدت آنها طبقه بندی می شوند. سوختگی درجه 1 کمترین میزان سوختگی را دارد زیرا تنها بر لایه بیرونی پوست تاثیر می گذارد. این حالت معمولا باعث درد، قرمزی و تورم ملایم می شود. درمان آن هم بسیار ساده و آسان است. نوع درجه 2 آن بر لایه های عمیق تر پوست اثر می گذارند و موجب ایجاد تاول و پوست سفید، مرطوب و براق می شوند. نوع درجه سوم هم باعث آسیب به تمام لایه های پوست می شود، در حالی که سوختگی های درجه چهارم ممکن است شامل مفاصل و استخوان ها نیز باشند. نوع سوم و چهارم در شرایط اضطراری پزشکی قرار می گیرند و فقط باید در بیمارستان درمان شوند.

شما می توانید سوختگی های درجه اول و سوختگی درجه دوم کمتر از سه اینچ را در خانه درمان کنید. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا متوجه شوید که بهترین درمان خانگی برای بهبود پوست شما چیست و همچنین از کدام روش ها باید اجتناب شود.

 

درمان سوختگی

درمان سوختگی در خانه

سوختگی های خفیف به طور معمول حدود یک یا دو هفته طول می کشند تا به طور کامل بهبود یابند و معمولا اسکار ایجاد نمی کنند. هدف از درمان، کاهش درد، جلوگیری از عفونت ها و بهبود سریع پوست است. در ادامه چند راهکار برای درمان سوختگی در خانه ارائه می دهیم:

آب سرد

اولین درمان خانگی که شما برای سوختگی جزئی باید انجام دهید، این است که حدود ۲۰ دقیقه آب سرد (نه خیلی سرد) را بر ناحیه آسیب دیده بریزید. سپس منطقه سوخته را با صابون ملایم و آب بشویید.

کمپرس سرد

در خانه می توانید برای درمان سوختگی، کمپرس سرد و یا پارچه مرطوب تمیز که بر روی محل سوختگی قرار دارد، باعث کاهش درد و تورم می شود. شما می توانید کمپرس را در فواصل ۵ تا ۱۵ دقیقه ای اعمال کنید. سعی کنید از کمپرس های بیش از حد سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است سوختگی بیشتری ایجاد کنند.

پماد حاوی آنتی بیوتیک

کرم و پماد های آنتی بیوتیک از بروز عفونت جلوگیری می کنند. به طور مثال پماد باسیتراسین یا نئوسپورین را به محل سوختگی خود بزنید و آن را با یک گاز استریل، پانسمان کنید. این دو پماد خواص ضد باکتریایی قوی دارند.

آلوئه ورا

این گیاه به صورت تخصصی برای درمان سوختگی در خانه استفاده می شود. همچنین به درمان نوع درجه 1 و 2 کمک شایانی می کند. آلوئه ورا ضد التهاب، تقویت کننده گردش خون و مهارکننده رشد باکتری است.

یک لایه ژل آلوئه ورای خالص از برگ گیاه آلوئه ورا را مستقیما به منطقه آسیب دیده بمالید. اگر آلوئه ورا را از یک فروشگاه خریداری کنید، اطمینان حاصل کنید که حاوی درصد بالایی از آلوئه وراست و از خریدن محصولات حاوی مواد افزودنی، به ویژه رنگ و عطر اجتناب کنید زیرا می تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند.

 

درمان سوختگی با آلوئه ورا

 

عسل

عسل می تواند برای بهبود زخم جزئی در صورتی که به صورت موضعی استفاده شود مفید باشد. از مهم ترین خواص عسل، ضد باکتری، ضدقارچ و ضد التهاب بودن است.

در معرض نور مستقیم آفتاب نباشید.

تمام سعی خود را بکنید که از قرار دادن محل سوختگی در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. پوست سوخته به آفتاب بسیار حساس است. آن را با لباس بپوشانید.

تاول ها را دست کاری نکنید.

هرچند كه ​​ممكن است این کار وسوسه انگيز باشد، به تاول ها دست نزنید. ترکاندن تاول، خود می تواند منجر به عفونت شود.

 

تاول سوختگی

یک مسکن بدون نسخه مصرف کنید.

اگر درد دارید، یک داروی مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید. حتما بروشور را برای اطلاع از مصرف دوز مناسب مطالعه کنید.

 

روش خانگی ممنوعه برای درمان سوختگی

درمان هایی که دهان به دهان چرخیده اند زیاد هستند، اما همه چیزهایی که مادربزرگ شما به شما می گوید برای سوختگی مفید نیستند. درمان های رایج سوختگی در خانه که التهابات سوختگی را تشدید می کنند عبارتند از:

کره

از کره روی محل سوختگی استفاده نکنید. شواهدی دال بر اثر مثبت کره برای درمان وجود ندارد. حتی ممکن است در واقع آسیب شما را بدتر کند. یکی از ویژگی های کره این است که گرما را حفظ می کند؛ همچنین ممکن است شامل باکتری های مضر باشد و التهابات سوختگی را تشدید کند.

روغن

بر خلاف باور عمومی، روغن همه چیز را درمان نمی کند. روغن ها مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن های پخت و پز نیز گرما را حفظ کرده و حتی می توانند باعث گسترش سوختگی شوند.

سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از داستان های عامیانه دیگر، سفیده تخم مرغ خام است که خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را بالا برده و نباید در معرض سوختگی قرار گیرد. تخم مرغ همچنین می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.

خمیر دندان

هرگز خمیردندان را به سوختگی نمالید. این یکی از داستان های عامیانه است که هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. خمیر دندان می تواند سوختگی را بدتر کند و یک محیط مناسب برای عفونت ایجاد کند. همچنین یک محصول غیر استریل می باشد.

یخ

یخ و یا حتی آب خیلی سرد می تواند باعث تحریک بیشتر ناحیه سوخته شود. حتی ممکن است در صورت استفاده نادرست باعث سرما سوختگی شود.

 

چه وقت برای سوختگی باید به دکتر مراجعه کرد؟

مهم است که تشخیص دهید که چه زمان، درمان سوختگی در خانه به شما کمک خواهد کرد و چه زمان شما نیاز به مراقبت های پزشکی دارید. شما باید از یک پزشک کمک بگیرید اگر:

  • سوختگی ناحیه ی گسترده ای با قطر بیش از سه اینچ را در بر دارد.
  • سوختگی در ناحیه صورت، دست، باسن یا ناحیه کشاله ران می باشد.
  • زخم دردناک یا بدبو شده است.
  • شما تب دارید.
  • شما فکر می کنید که سوختگی درجه سوم دارید.
  • اگر آخرین تزریق واکسن کزاز شما بیش از ۵ سال پیش بوده است.

روش های درمان سوختگی در خانه برای سوختگی درجه 3 پاسخ گو نیستند. آنها خطر عوارض جدی از جمله عفونت، خونریزی و تشنج را شامل می شوند. سوختگی درجه سوم که اغلب به عنوان یک سوختگی با ضخامت کامل شناخته می شود، به بافت های زیرین می رسد و حتی می تواند به اعصاب آسیب برساند.

علائم سوختگی درجه سوم

  • پوست سفید رنگ مومی شکل
  • زغالی شدن پوست
  • رنگ قهوه ای تیره
  • بافت چرمی

 

بهترین راه برای درمان اسکار ناشی از سوختگی

کمپانی اسکارهیل برای درمان قطعی و بدون بازگشت سوختگی در خانه به شما استفاده از کرم اسکار استاتیک را توصیه می کند.

کرم استار استاتیک، علاوه بر سیلیکون، دارای 23 ماده درمانی در زمینه ترمیم پوست های آسیب دیده می باشد که می تواند کمک شایانی به بهبود سوختگی کند.

این کرم، التهاب سوختگی را بلافاصله کاهش داده و با استفاده ی مداوم از آن آثار سوختگی را به طور کامل از بین می برد.

اگر از زمان سوختگی مدت زمان زیادی گذشته اصلا جای نگرانی نیست. کرم اسکار استاتیک توانایی ترمیم انواع زخم های قدیمی و جدید را داراست. فقط طول درمان زخم های قدیمی به طبع بیشتر می شود ولی در نظر داشته باشید که تداوم استفاده از آن نیز حائز اهمیت است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کرم های سیلیکونی را نباید بر زخم های باز استفاده کنید. این محصولات تنها در درمان جای زخم و تروما موثر می باشند.

 

کرم اسکار استاتیک

 

 مشاورین مجرب کمپانی اسکار هیل به صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه روز برای کمک به ترمیم پوست آسیب دیده شما و از بین بردن انواع ضایعات پوستی به شما مشاوره تخصصی و رایگان می دهند و تا انتهای درمان و ترمیم پوست آسیب دیده تان با شما همراه خواهند بود.

 

برای خرید کرم اسکار استاتیک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *