مراقبت از پوست

ویتامین های ضروری برای پوست + معرفی چند ویتامین عالی برای پوست و مو

پوست یکی از مهم ترین ارگان های بدن می باشد زیرا وظیفه محافظت از اعضای بدن در برابر خطرات را دارد. پس رسیدگی به این ارگان مهم علاوه بر زیبایی، جنبه سلامتی نیز دارد. محصولات زیادی را می توان برای رسیدگی و حفظ سلامت پوست استفاده کرد مثل انواع کره و لوسیون بدن که می تواند به نرمی، لطافت و رطوبت پوست کمک کند، اما پوست ما علاوه بر رسیدگی موضعی به مصرف ویتامین های ضروری نیز نیاز دارد. در این مقاله می خواهیم چند ویتامین ضروری برای پوست را معرفی کنیم که به شما کمک می کند تا درخشندگی و شفافیت را به پوست خود برگردانید.

 

تاثیر ویتامین ها بر سلامت پوست

همان طور که ذکر کردیم، پوست بزرگ ترین ارگان بدن بوده که به مانند سدی از بدن ما در برابر آسیب های محیطی، تهدیدات بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی محافظت می کند. همچنین وظیفه حفظ تعادل آب، الکترولیت و دمای بدن را نیز دارد. به همین دلیل باید علاوه به حفظ زیبایی ظاهری پوست به سلامت آن نیز بها داد.

رژیم غذایی شما علاوه بر اینکه بر سلامت و عملکرد عمومی بدن تاثیر می گذارند، بر سلامتی پوست شما نیز تاثیر گذارند. در واقع تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی یکی مهم ترین عواملی است که سلامت پوست را تضمین می کند. پس در برخی موارد مشکلات پوستی می تواند نشان از کمبود ویتامین ها و مواد ضروری بدن باشد.

 

به طور کلی می توان گفت که تاثیر ویتامین ها بر پوست به شرح زیر است:

 

  • حفاظت از پوست در برابر آسیب های رادیکال های آزاد
  • محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش
  • کمک به بهبود سریع تر زخم ها
  • کمک به حفظ رطوبت پوست

 

مولتی ویتامین

نقش ویتامین ها در سلامت پوست شما

برخی از مشکلات پوستی نشان دهنده کمبود ویتامین و مواد غذایی در بدن است. گرچه می توان تمام این ها را از طریق مکمل های خوراکی به دست آورد اما بدن انسان تنها قادر به جذب مقداری از آن هاست. بسیاری از محققان و پزشکان معتقدند که بهترین راه دریافت موارد مغذی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل است. برخی از این مواد معدنی برای پیشگیری از پیری زود هنگام پوست بسیار موثرند.

لازم به ذکر است که تمانی این موارد صرفا برای پیشگیری و حفظ سلامت پوست شماست. در صورت بروز هرگونه مشکل پوستی جدی، شما باید از متخصص پوست کمک بگیرید.

 

برخی از ویتامین های ضروری برای پوست

 

  • ویتامین A: این ویتامین که نقش مهمی در جلوگیری از چین و چروک های پوستی ایفا می کند، دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن می باشد که به کاهش کک و مک و همچنین از بین بردن زبری پوست، کمک شایانی می کند. این ویتامین در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد. این ویتامین محلول در چربی بوده و برای جذب بهتر باید با منابع چربی مصرف شود. تمامی غذاهای نارنجی و زرد رنگ مثل هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای رنگی، ماهی و میوه های گرمسیری سرشار از ویتامین A هستند.

 

  • ویتامین B: این ویتامین برای کاهش التهابات و قرمزی پوست بسیار موثر است. در واقع یک لایه محافظ بر پوست ایجاد کرده تا از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و رطوبت آن از دست نرود. همچنین مکملی مانند نیاسین آمید سرشار از این ویتامین بوده که می توانید صبح و عصر از آن استفاده کنید. غذاهای سرشار از ویتامین B عبارتند از: ماهی قزل آلا، پسته، بلغور، تخم مرغ و موز.

 

  • ویتامین C: این ویتامین با تحریک پوست باعث ساخت کلاژن شده و پوست آسیب دیده را ترمیم می کند. همچنین برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک بسیار موثر بوده و کمک زیادی به تقویت ایمنی بدن می کند. مواد غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از : پرتقال، کیوی، سیر، فلفل دلمه و بروکلی.

 

  • ویتامین D: تحقیقیات نشان می دهند که این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری برای پوست بوده و از ابتلا به سرطان پوست و ملانوما جلوگیری می کند. درست است که با قرارگیری در معرض آفتاب، بدن شما شروع به تولید ویتامین D می کند اما به دلیل خطرات بالای اشعه ماورا بنفش، بهتر است که این ویتامین را از طریق رژیم غذایی جذب کنید.

 

  • ویتامین E: یکی از دیگر ویتامین های ضروری برای پوست است که کمک شایانی به حفظ رطوبت آن می کند. ویتامین E از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش محافظت می کند. منابع غنی از این ویتامین عبارتند از : روغن زیتون، روغن نارگیل، بادام، آووکادو و اسفناج

 

  • ویتامین K: این ویتامین برای رفع تیرگی و حلقه های دور چشم بسیار کاربردی است. همچنین می تواند به رفع اسکار تیره ناشی از جوش های تیره و کبودی کمک کند. این ویتامین برای انعقاد خون بسیار موثر بوده و به از بین بردن مویرگ ها به خصوص در ناحیه زیر چشم کمک شایانی می کند. علاوه بر کرم های پوستی در بسیاری از مواد غذایی نیز یافت می شود مانند: سبزیجات با برگ سبز تیره، بروکلی، آووکادو، انگور سبز.

 

  • زینک: یکی از مواد ضروری برای پوست و زینک می باشد. این ماده به صورت لایه محافظ در برابر آسیب های اشعه ماورا بنفش عمل می کند. در فرمولاسیون اکثر ضد آفتاب ها و کرم های درمانی، این ماده به کار رفته است. روی حاوی مواد ضد التهابی بوده و به کاهش قرمزی، التهاب، اگزما و درماتیت کمک شایانی می کند.

 

وتامین A

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

به طورکلی می توان گفت، هر شخص باید قبل از مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با انجام آزمایش های مربوطه میزان کمبود هر ویتامین مشخص شود. پس از آن طبق میزان کمبود هر ویتامین، مکمل با دوز و میزان مصرف مناسب برای شما تجویز می شود.

 

کلام آخر

تمامی موارد بالا در زمان چک اپ های سالیانه قابل تشخیص است. اما شما باید در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید:

  • سابقه خانوادگی و شخصی سرطان پوست
  • هرگونه خال یا ضایعه پوستی غیر عادی بر روی پوست
  • مشاهده علائم پیری زودرس بر روی پوست
  • راش
  • آکنه غیر عادی
  • ریزش موی شدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *