مراقبت از پوست

پیری پوست + ترفندهای جلوگیری از چین و چروک

نگذارید آثار چین و چروک یا زخم روی پوستتان ماندگار شود. اگر خط های چین و چروک یا زخم روی پوست شما ماندگار شده به این دلیل است که شما روتین روزانه خود را رعایت نمی کنید. مراقبت از پوست باید جزء مهمی از کار های روزمره شما باشد. محافظت از پوست در مقابل آفتاب، رژیم غذایی سالم، ورزش و روتین پاکسازی، عدم استعمال دخانیات، عادت هایی است که برای داشتن یک پوست سالم، باید در خود ایجاد کنید. این عادت ها باعث می شود شما تا قبل از 50 سالگی سالم و جوان به نظر برسید. در ادامه چند راه حل برای محافظت از پوست در برابر پیری به شما ارائه می دهیم.

 

مراقبت از پوست در برابر آفتاب

اگر شما به فعالیت های خارج از خانه یا نشستن در آفتاب علاقه دارید، هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در مقابل اشعه های مضر خورشید محافظت کنید.

زمانی که قصد دارید بیشتر از 15 دقیقه زیر نور آفتاب باشید، برای جلوگیری از پیری پوست سعی کنید از ضد آفتاب های با SPF مناسب محل سکونت خود استفاده کنید؛ به طور مثال برای مناطق گرمسیر که تابش نور خورشید در آنها زیاد و شدید است، SPF50 مناسب بوده و برای مناطق متعادل، SPF30 هم کافی است.

قبل از استعمال ضدآفتاب نیز باید از کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

قوی ترین اشعه های خورشید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر ساطع می شوند. لذا اگر مجبور به ترک خانه در این ساعات هستید بهتر است از کلاه و عینک آفتابی یا چتر های آفتابی استفاده کنید و حتی الامکان در سایه رفت و آمد کنید.
از چشمان خود نیز باید در مقابل آفتاب محافظت کنید. معمولا اولین جایی در صورت که چین و چروک ظاهر می شود اطراف پلک است. بنابراین برای مراقبت از پوست این ناحیه می توانید از کرم های مناسب دور چشم، ضد آفتاب مخصوص دور چشم و عینک آفتابی استفاده کنید.

 

ضد آفتاب

آب و خواب کافی

 سعی کنید حتما 8 ساعت در شبانه روز به استراحت بپردازید. این زمان مناسبی برای استراحت و ریکاوری پوست شماست و باعث می شود پوست شما ظاهر شاداب و جوان خود را حفظ کند و از پیری آن جلوگیری به عمل آید.

به میزان کافی آب بنوشید. نوشیدن آب به هیدراته شدن بدن و پوست شما کمک شایانی می کند. همین امر باعث کاهش چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس پوست می شود.

نوشیدن آب زیاد برای مراقبت از پوست بسیار مفید است، به طوری که باعث پاکسازی بدن شده و به آب رسانی آن کمک می کند. آب به سلول های پوست کمک می کند تا به درستی کار کنند تا مواد مغذی راحت تر به پوست برسد و مواد سمی راحت تر خارج شوند.

خوردن غذای سالم

 پوست سالم به مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی نیاز دارد. شما با خوردن مقدار کافی میوه تازه و سبزیجات می توانید مواد مغذی ضروری پوست و بدن خود را تامین کرده و از پیری پوست جلوگیری کنید. سبزیجات، گوجه، مرکبات، انواع توت ها و هویج به سالم سازی پوست شما کمک می کنند. خوردن غداهای دریایی، گوشت بره، ماهی تن، ماهی سالامون، به تامین سلنیوم که یک ماده معدنی برای محافظت از پوست است، کمک شایانی می کند.
روغن سبزیجات، انواع مغز ها و خشکبار ها ویتامین E لازم را تامین می کنند. بقیه غذاهایی که در رژیم سالم شما قرار می گیرند، باید لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی و روغن های سالم و ارگانیک باشد تا از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

روتین پوستی مناسب فصل

 صورت خود را هر روز با آب ولرم و شوینده مناسب پوست خود بشوئید. سپس با یک حوله نرم، به صورت ضربه ای و آرام، آن را خشک نمایید. حوله و رو بالشی خود را حداقل 2 بار در هفته تعویض کنید. سعی کنید برای حفظ سلامت پوست، جلوگیری از چین و چروک پوستی و سلامت موها از رو بالشی ساتن استفاده کنید.

یک بار در هفته، قبل از حمام، پوست صورت و بدن خود را اسکراب کنید. ماده اسکراب صورت شما باید بسیار ملایم باشد تا آسیبی به پوست شما وارد نکند. پس از آن بدن خود را با لیف نرم و صورت خود را فقط با شوینده بشوئید.

توجه کنید که شستن پوست صورت با لیف، حتی لیف های لطیف و مخصوص صورت، می تواند باعث تحریک غدد سبابه پوست و ترشح چربی بیشتر شود.

پس از آن حتما صورت خود را با تونر و پد مخصوص صورت پاک کنید. تونر باعث می شود لایه های عمیق تر و منافذ باز پوست شما به طور کامل پاکسازی و تمام آلودگی ها خارج شوند. توجه داشته باشید که باید محصولات پوستی خود را از برند های معتبر و مناسب پوست خود تهیه کنید. مثلا اگر پوست شما چرب است باید تونر، آب رسان و شوینده مناسب پوست چرب تهیه کنید.

آب رسان و مرطوب کننده را فراموش نکنید. شما باید ابتدا آب رسان و سپس مرطوب کننده مناسب پوست خود را استفاده کنید. استفاده از آب رسان بدون مرطوب کننده، پوست شما را چندان هیدراته نمی کند. رعایت این نکات، تماما به جلوگیری از پیری پوست شما کمک می کنند.

همزمان با افزایش سن استفاده از کرم های آنتی ایجینگ (ضد پیری پوست) و کرم هایی پیشنهاد می شود که تولید کلاژن و پپتید ها را افزایش دهند.
توجه داشته باشید که برخی از مرطوب کننده ها را باید شب استفاده کرد چرا که نور خورشید باعث می شود خاصیت محافظت از پوست را از دست بدهد.

 

روتین پوستی

 

عدم مصرف دخانیات

 کشیدن سیگار به خاطر مواد سمی که در آن وجود دارد باعث پیری پوست می شود. اغلب سیگاری ها برای جلوگیری از ورود دود در چشم، پوست اطراف چشم و پلک خود را جمع می کنند. که انجام این عمل به صورت متداوم باعث چروکیدگی در اطراف پلک می شود. اگر نمی توانید سیگار را ترک کنید کم کردن مصرف، اولین قدم در مسیر مناسب است.

جالب است که بدانید حتی مصرف قلیان می تواند باعث بروز جوش در ناحیه گونه شود. پس اگر در ناحیه گونه خود قرمزی، التهاب و جوش احساس می کنید حتما چک آپ ریه انجام دهید.

 ورزش روتین و منظم

ورزش کردن جریان خون را در پوست افزایش داده و باعث می شود خون در سلول ها جریان پیدا کند و به خروج مواد سمی کمک می کند.
ورزش کردن استرس را کم می کند که این موضوع به درمان بیماری های پوستی از قبیل اگزما و جوش بسیار کمک می کند .
سعی کنید صبح زود یا بعد از ظهر، زمانی که نور خورشید شدت کمتری دارد ورزش کنید. برای پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا از لباس های گشاد استفاده کنید. این ورزش ها در داشتن پوستی با شرایط عالی به شما کمک می کنند.

 

ورزش و سلامتی

 

کلام آخر

در مجموع می توان گفت که با رعایت روتین پوستی و رسیدن به یک لایف استایل سالم، می توانید سلامت پوست و بدن خود را تنها با انجام امور ساده در منزل، تضمین کنید. با انجام راه های ذکر شده شما نیازی به مراجعه به پزشک جهت رفع مشکلات ساده سلامتی خود نخواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *