مراقبت از پوست

حساسیت پوستی در فصل پاییز

با شروع فصل پاییز، بسیاری از افراد دچار آلرژی فصلی شده و با علائمی همچون، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خشکی، سوزش، خارش و قرمزی پوست دست و پنجه نرم می‌کنند. علت این حساسیت فصلی، وجود بعضی قارچ‌ها و موجودات میکروسکوپی در فضاست که با ریزش برگ‌ها در فصل پاییز، در هوا پخش شده و بدن شما با قدم زدن در خیابان، پارک و یا جنگل، واکنش نشان می‌دهد؛ چراکه سیستم ایمنی بدن، این موجودات را همانند میکروب و ویروس شناسایی کرده و به آنها واکنش آلرژیک نشان می‌‎دهد.
در این مقاله می‌خواهیم انواع حساسیت‌های فصلی از جمله حساسیت پوستی در فصل پاییز، علائم و راه‌های درمان آن را برای شما شرح دهیم؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حساسیت فصلی چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، در فصولی مانند پاییز و بهار به دلیل افزایش تعداد موجودات میکروسکوپی و پخش شدن آنها در هوا، حدود 75% از افراد دچار حساسیت شده و از علائمی همچون: آبریزش، عطسه، سرفه، گاها نفس تنگی و حساسیت‌های پوستی رنج می‌برند. بسیاری از افراد شروع به مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی ضد حساسیت کرده که در برخی موراد ممکن است علائم حساسیت را تشدید کرده و یا بدن خود را درگیر عوارض آن داروی شیمیایی کنند.
یکی از حساسیت‌های شایع در فصل پاییز و بهار، حساسیت پوستی است که خود را با علائمی همچون: کهیر، قرمزی، التهاب، خارش، سوزش، اگزما و … نشان می‌دهد که در ادامه به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

حساسیت فصلی

حساسیت پوستی در فصل پاییز

آلرژی پوستی در فصل پاییز، معمولا با نشانه‌هایی که در بالا اشاره کردیم خود را نشان می‌دهد. به شما توصیه می‌کنیم که به محض مشاهده این علائم، شروع به درمان کرده و در صورت بی اثر بودن درمان خانگی و تشدید آن، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علائم آلرژی پوستی در فصل پاییز

برخی از علائم و نشانه‌های حساسیت پوستی در فصل پاییز عبارتند از:

  • خشکی پوست
  • خارش
  • سوزش
  • التهاب و قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • بروز دانه‌های ریز و قرمز در سطح پوست

 

درمان آلرژی پوستی

در ادامه به چند رهکار برای درمان حساسیت پوستی در فصل پاییز اشاره می‌کنیم که به راحتی می‌توان با رعایت آنها از تشدید آنها جلوگیری کرد. توصیه می‌کنیم در صورت تشدید این نوع حساسیت‌ها به پزشک مراجعه کرده و درمان تخصصی را آغاز کنید.

آلرژی فصلی

درمان خانگی حساسیت پوستی

شما با استفاده از مواد زیر می‌توانید به راحتی در منزل، آلرژی پوستی خود را کنترل کنید.

  • آلوئه ورا: گیاه آلوئه ورا تسکین دهنده بوده و التهابات و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را از برگ آن جدا کرده، میکس کنید و بر پوست خود،  به مدت 30 دقیقه نگه دارید. سپس آن را بشویید.
  • روغن نارگیل: این روغن کاملا مرطوب‌کننده و ضد التهاب است و می‌تواند علائم حساسیت پوستی را کاهش داده و تا حد زیادی درمان کند. 3 الی 4 مرتبه در روز، از روغن نارگیل بر پوست خود استفاده کنید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.
  • روغن درخت چای: این روغن دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است، که به درمان التهابات پوستی کمک بسیاری می‌کند. 3 الی 4 مرتبه در روز، از روغن درخت چای بر پوست خود استفاده کرده و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.
  • ویتامین‌های A,C,E: این ویتامین‌ها به کاهش الهابات و سلامت پوست کمک شایانی می‌کنند؛ توصیه می‌کنیم که از منابع غذایی آنها استفاده کرده و یا قرص یا کپسول آنها را داروخانه‌ها تهیه کنید.

روتین پوستی در فصل پاییز

یکی دیگر از مواردی که به درمان حساسیت پوستی در فصل پاییز کمک می‌کند، این است که روتین پوستی خود را تغییر داده و از محصولاتی استفاده کنید که در این فصل، از پوست شما محافظت کنند. در ادامه نکاتی را ارائه می‌دهیم که به شما در تهیه یک روتین پوستی مناسب فصل پاییز، کمک می‌کند:

  • پوست خود را کمتر بشویید. در این فصل به دلیل کاهش رطوبت هوا، پوست بدن خشک شده و احتیاج به آب و رطوبت بیشتری دارد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم، تعداد دفعات استحمام و شست و شوی صورت خود را کاهش دهید تا آب و چربی مفید آن از بین نرود.
  • از یک شوینده ملایم استفاده کنید. شوینده‌هایی با بافت کرمی و یا حتی فوم‌های شست و شو ملایم تر بوده و برای استفاده در فصل پاییز توصیه می‌شوند.
  • از یک کرم آب‌رسان قوی تر استفاده کنید. لوسیون بدن و کرم آب رسان صورت شما باید خاصیت رطوبت‌رسانی بیشتری داشته باشد.
  • آب رسانی لب‌ها و دور چشم را فراموش نکنید. یک بالم لب و کرم دور چشم مناسب تهیه کرده و آن را به صورت روزانه استفاده کنید.
  • اگر در این فصل، دچار شوره سر شدید، پیشنهاد می‌کنیم از شامپو‌های ملایم مناسب درمان شوره استفاده کرده و از کرم‌های ضد شوره و آب‌رسان مخصوص کف سر استفاده کنید.

روتین پوستی در فصل پاییز

پیشگیری از بروز حساسیت‌های پوستی

اگر می‌خواهید از بروز علائم آلرژی‌های فصلی در امان باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف مواد خوراکی حساسیت‌زا جلوگیری کنید. آب فراوان بنوشید تا ارگان‌های داخلی شما آب رسانی شده و همچنین پوست خود را به خوبی آب رسانی کنید.
چکاپ سالیانه پوست و بدن خود را انجام دهید تا از وضعیت سلامت جسم خود آگاه باشید. در صورت بروز حساسیت پوستی در فصل پاییز، حتی الامکان از حضور در مکان‌هایی که حساسیت شما را تشدید می‌کند، خودداری کنید. از ماسک و سایر پوشش‌های مناسب استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن شما تحریک نشود.

کلام آخر

بروز آلرژی و حساسیت پوستی در فصل پاییز امری شایع بوده که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز آلرژی، موارد ذکر شده در بالا را رعایت کرده و با رعایت روتین پوستی و تغذیه خود، علائم را تا جای ممکن کاهش دهید.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *