مراقبت از پوست

درمان آفتاب سوختگی

با توجه به اینکه وارد فصل گرما شده‌ایم و دمای کره زمین هرساله در حال افزایش است، ممکن است برخی افراد، به خصوص افرادی که پوست حساس دارند، در معرض آفتاب سوختگی شدید قرار گیرند. درست است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ اما ما در این مقاله می‌خواهیم راه‌‎هایی برای درمان آفتاب سوختگی به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، آن را به راحتی درمان کرده و یا از بروز آن به طور کلی جلوگیری کنید.

 

آفتاب سوختگی چیست؟

زمانی که شما مدت زمان طولانی را در معرض نور آفتاب و اشعه UV قرار بگیرید، پوست شما برای حفاظت و جلوگیری از آسیب‌های شدیدتر، شروع به تولید ملانین یا همان رنگدانه می‌کند. این اتفاق با اشعه UV مصنوعی در سولاریوم‌ها نیز می‌افتد. به همین دلیل است که بدن شما شروع به تیره شدن کرده و اصحلاحا برنزه می‌شود.

اما آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که مدت زمان زیادی را حتی پس از برنزه شدن پوست در معرض آفتاب و یا هر نوع اشعه UV قرار گرفته و پوست شما شروع به از دست دادن آب، قرمز شدن و در مراحل نهایی، تاول زدن کند. در اینجاست که برای درمان باید اقدام کنید.

 

آفتاب سوختگی

داغ شدن پوست پس از آفتاب سوختگی

ممکن است در ناحیه آفتاب سوخته شده، اندکی احساس گرما کنید، این به این دلیل است که بدن شما برای حفاظت از خودش در برابر این آسیب فیزیکی، شروع به تولید هیستامین می‌کند. این ماده باعث التهاب، ورم، قرمزی و یا حتی درد می‌شود. بدین منظور شما با مصرف آنتی‌هیستامین هایی مثل دیفن هیدرامین و یا لوراتادین، می‌توانید به کاهش این التهابات کمک کنید.

 

مراحل درمان آفتاب سوختگی

همان‌طور که در بالا ذکر شد، آفتاب سوختگی واکنش بدن شما به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UV است. اما با توجه به شدت نور آفتاب و مدت زمان قرارگرفتن در معرض آن، مراحل بعد از آفتاب سوختگی را به موارد زیر تقسیم بندی می‌کنیم:

  • واکنش اولیه: در این مرحله، درد و قرمزی شروع می‌شود؛ برخی افراد گاها خارش را نیز تجربه کرده‌اند.
  • پس از آن تا 24 ساعت، درد و قرمزی به اوج خود می‌رسد.
  • پس از 48 ساعت، درد، قرمزی و تورم کاهش پیدا کرده و آن ناحیه آفتاب سوخته، شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند.
  • پس از گذشت 36 الی 72 ساعت، آفتاب سوختگی تا حدود زیادی درمان شده و آن حالت پوسته پوسته شدن، از بین می‌رود.

 

سوختگی پوست

خوابیدن حین آفتاب سوختگی

زمانی که شما دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، خوابیدن می تواند یک چالش بزرگ باشد. ما در اینجا چند راهکار برای راحتی شما پیشنهاد می‌دهیم، اما این نکته را در نظر داشته باشید که درمان آفتاب سوختگی نیازمند گذر زمان است.

  • برای کاهش درد می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.
  • 30 دقیقه الی 1 ساعت قبل از خوابیدن از آنتی‌هیستامین استفاده کنید.
  • می‌توانید از ژل آلوئه ورا برای کاهش التهاب آن استفاده کنید.
  • قبل از خواب دوش آب ولرم (رو به سرد) بگیرید.
  • از ملحفه‌های نخی با بافت نرم استفاده کنید و از پوشیدن لباس پرهیز کنید.
  • داروها و کرم‌های تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

 

درمان آفتاب سوختگی

یکی از راه‌های سریع درمان آفتاب سوختگی، این است که تمامی علائم آن را خنثی کنید. بر فرض مثال اگر آفتاب سوختگی شما با درد همراه است، از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید، برای کاهش التهاب از آنتی هیستامین‌ها و کرم‌های مخصوص سوختگی (ژل آلوئه ورا نیز پیشنهاد می‌شود.) و برای درمان اسکار پس از سوختگی، از کرم‌های ترمیم کننده مخصوص می‌توانید استفاده کنید.

(برای مشاهده بهترین کرم ترمیم کننده برای درمان جای سوختگی، کلیک کنید.)

این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی موارد و نکات گفته شده در بالا برای آفتاب سوختگی‌های معمولی است. اگر سوختگی شما بیش از حد است، حتما باید برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

آفتاب سوختگی در کودکان

استفاده از ضد آفتاب پس از سوختگی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توان بر روی آفتاب سوختگی، از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟
جواب این سوال بله است. شما حتما باید از ضدآفتاب پس از آفتاب سوختگی استفاده کنید. حتی می‌توانید از کرم زینک اکساید نیز استفاده کنید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *