مراقبت از پوست

اشتباهات رایج در روتین پوستی

در این مقاله می‌خواهیم اشتباهات رایج روتین پوستی را برای شما شرح دهیم که ممکن است شما نیز سهوا ً در روتین پوستی خود آنها را انجام دهید. این اشتباهات نه تنها باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شوند؛ بلکه پس از مدتی مشکلاتی برای پوست شما به وجود می‌آورند که به راحتی قابل درمان نیست مثل آسیب دیدن سد دفاعی پوست، بروز لک‌های پوستی، اگزما و …

پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا این نکات را برای شما بازگو کنیم.

مهم ترین مرحله شروع یک روتین پوستی صحیح، پاک کردن هر نوع آلودگی و آرایش از پوست است. اما برخی افراد در این مرحله مهم اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که باعث به خطر افتادن سلامت پوست آنها می‌شود. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

 

اشتباهات رایج در روتین پوستی

شستن صورت با دست‌های آلوده

یکی از اشتباهات رایج در روتین پوستی روزانه این است که با دست‌های آلوده، صورت خود را بشوئید. شستن صورت با دست‌های کثیف باعث پخش شدن تمام آلودگی‌ها بر سطح پوست شده و پوست صورت شما را مستعد آکنه، اگزما و … می‌کند. توصیه می‌کنیم قبل از شستن صورت خود، دست‌های خود را به خوبی بشوئید و سپس شروع به تمیزکردن صورت خود کنید.

 

روتین پوستی

شستن صورت با آب داغ

شستن صورت با آب داغ یکی دیگر از اشتباهات رایج در روتین پوستی است که می‌تواند منجر به از بین رفتن رطوبت و چربی طبیعی و لازم برای پوست شود. همچنین سد دفاعی پوست را از بین برده و آن را مستعد آسیب‌های بعدی می‌کند. همچنین بروز چین و چروک از عواقب و نتایج شستن صورت با آب داغ خواهد بود. نیازی به شستن صورت با آب سرد نیست؛ آب ولرم نیز به پوست شما آسیبی نخواهد زد.

 

پاک نکردن آرایش

پاک نکردن آرایش قبل از شست و شوی پوست باعث می‌شود تا آلودگی‌ها و مواد آرایشی بر سطح یا در منافذ پوست شما بماند و پوست شما به درستی پاک نشود. بهترین کار این است که میکاپ خود را با یک میسلار واتر، روغن یا بالم پاک کننده تمیز کرده و سپس صورت خود را با شوینده بشوئید. پس از آن تونر را با پدهای پنبه ای بر صورت خود بکشید تا تمامی آلودگی‌ها از لایه‌های پوستی شما پاک شوند.

برخی افراد برای پاک کردن آرایش از صورت خود از دستمال مرطوب استفاده می‌کنند. کشیدن دستمال‌های مرطوب بر پوست می‌تواند به شدت آسیب زا باشد و باعث بروز اگزما شود. پس توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از دستمال مرطوب (حتی دستمال مرطوب پاک کننده آرایش، دستمال مرطوب مخصوص پوست کودک و …) برای پوست خود استفاده نکنید. بهتر است که آن را فقط برای پاک کردن دست خود در مواقع ضروری بگذارید.

 

عدم شست و شوی ملایم پوست

یکی دیگر از اشتباهات رایج در روتین پوستی، تعجیل در انجام این روند است. برای روتین پوستی خود وقت بگذارید. بسیاری از ما به دلیل شلوغی و کمبود وقت، زمان کمی را به خود اختصاص می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم روتین پوستی خود را سریع انجام ندهید. برای آن وقت بگذارید و بگذارید تمامی محصولات پوستی شما، کار خود را انجام دهند. پوست صورت خود را با عجله و محکم نشوئید و به سایر محصولات پوستی خود مثل کرم و سرم ها، فرصت جذب شدن بدهید.

 

سرم آب رسان

استفاده از حوله کثیف برای خشک کردن صورت

صورت خود را پس از شست و شود با حوله آلوده خشک نکنید. حوله صورت شما باید مخصوص باشد؛ حتی دست‌های خود را نباید با حوله صورت خود خشک کنید. همچنین این حوله نباید در محیط مرطوب قرار گیرد زیرا محیط مرطوب رشد قارچ و باکتری را تسریع می‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم چندین حوله برای صورت خود تهیه کنید و یک روز در میان آنها را با آب داغ بشوئید و بگذارید کاملا خشک شوند.
لازم به ذکر است که نباید حوله را بر پوست خود بکشید، بلکه با ضربه های آرام، پوست خود را خشک کنید.

 

آخرین اشتباه رایج در روتین پوستی: عدم آب رسانی درست و اصولی به پوست

بهترین زمان برای آب رسانی پوست صورت، زمانی است که پس از شست و شو پوست شما هنوز مرطوب است و کاملا خشک نشده؛ در این زمان برای آب رسانی اصولی می‌توانید از سرم آب رسان استفاده کرده و با ضربه انگشت خود، محتوای سرم را به منافذ پوست خود هدایت کنید. بلافاصله پس از آن از کرم مرطوب کننده برای قفل کردن مولکول هیالورون (Hydration Lock) بر پوست خود استفاده کنید. تمامی این کارها را برای پوست گردن و ناحیه دکلته خود نیز اجرا کنید.

 

کلام آخر

چند مورد از رایج ترین اشتباهات روتین پوستی را در این مقاله برای ما بازگو کردیم. هرکدام از این موارد به تنهایی نیز می‌تواند باعث بروز آسیب های جدی به پوست شده و شما را درگیر کنند. توصیه می‌کنیم با مشورت یک پزشک متخصص یک روتین پوستی مناسب با تایپ پوستی خود تهیه کنید و برای انجام روزانه آن وقت کافی بگذارید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *