اسکارهیل

جای سوختگی | چگونه اسکار سوختگی را درمان کنیم؟

آثار زخم های ناشی از سوختگی روی پوست علاوه بر آسیب های روحی و پوستی، بسیار دردناک هستند. همچنین با توجه به نوع و درجه سوختگی، طول دوره درمان و ترمیم پوست آسیب دیده ممکن است طولانی تر شود. اسکار های سوختگی ناخوشایند و دردناک هستند و در صورت ایجاد روی مفاصل حتی می توانند باعث محدودیت های حرکتی شوند. خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای از بین بردن جای سوختگی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. همچنین بهترین نوع درمان برای انواع سوختگی را به شما معرفی می کنیم.

 

کرم ترمیم کننده اسکار استاتیک

 

 ابتدا باید پوست خود را بشناسید

قبل از شناسایی اسکار و درمان جای سوختگی ابتدا باید بدانیم که ساختار پوست چگونه است و چه عکس العملی در برابر چنین آسیب هایی از خود نشان می دهد؟

پوست انسان از ۳ لایه تشکیل شده است که هرکدام کارایی خاص خود را دارد. به لایه اول پوست اِپیدرم میگویند، اپیدرم خارجی ترین لایه پوست است و در واقع همان چیزی است که عموم مردم به عنوان پوست می شناسند. وظیفه این لایه جلوگیری از ورود عوامل خارجی به داخل بدن و نگهداری اجزای داخلی در کنار هم است.

به لایه دوم دِرم میگویند این لایه دقیقا زیر اِپیدرم قرار دارد و شامل اجزا مهمی مانند رگ های خونی، عصب ها، فولیکول های مو و غدد عروقی است.

لایه آخر هم هیپودرم نام دارد که در زیر دِرم واقع شده و به عبارتی آخرین لایه پوست به شمار می آید. عمده اجزای تشکیل دهنده این لایه سلول های چربی هستند و وظیفه آن گرم نگه داشتن بدن و جذب شُک ناشی از ضربات است.

اسکار ناشی از سوختگی

درجات سوختگی با نفوذ آسیب به لایه های پوست رابطه مستقیم دارند و بدین ترتیب جای سوختگی متفاوت خواهد بود:

  • سوختگی درجه ۱:‌ این نوع سوختگی زمانی ایجاد می شود که فقط لایه اپیدرم درگیر شود و آسیبی به لایه های دیگر پوست وارد نشود. علائم آن معمولا به صورت قرمزی و التهاب ناحیه آسیب دیده ظاهر می شود. این نوع سوختگی کمی دردناک است و معمولا 10-7 روز طول می کشد تا اثرات آن از بین برود و در نهایت اسکاری از خود باقی نمی گذارند یا اسکار ناشی از آن مختصر خواهد بود.
  • سوختگی درجه ۲ : این نوع سوختگی زمانی ایجاد می شود که هر دو لایه بالایی پوست یعنی اِپیدرم و دِرم تحت تاثیر قرار بگیرند. به دلیل وجود تمامی عصب های مربوط به پوست در لایه دِرم، این نوع سوختگی بسیار دردناک بوده و طی آن پوست به شدت قرمز می شود. این نوع سوختگی معمولا با تاول همراه است، درمان آن با توجه به شدت آن بین 2 تا 3 هفته طول می کشد و در آن رنگ پوست در ناحیه سوخته دچار تغییر رنگ می شود. معمولا با گذر زمان رنگ ناحیه سوخته شده به حالت عادی برمیگردد اما در بعضی شرایط ممکن است از خود اسکاری به جای بگذارد.
  • سوختگی درجه 3: این سوختگی تمام سه لایه ی پوست را درگیر می کند و بسیار جدی است. بعد از این سوختگی شما ممکن است احساس درد نکنید چرا که عصب های منتقل کننده از بین رفته اند. در این مدل سوختگی حتی تاول هم ایجاد نمی شود اما باعث میشود پوست آسیب دیده به حالت چروک شده در بیاید. معمولا این چروک ها به رنگ سفید و براق هستند. سوختگی درجه 3 از خود اسکار بسیار شدیدی به جای میگذارد و غالبا برای از بین بردن آن نیاز به جراحی پلاستیک است.

 

درمان جای سوختگی با کرم اسکار استاتیک

همانطور که میدانید اولین مرحله درمان جای سوختگی شناسایی نوع اسکار ایجاد شده است، درمان هر اسکار بستگی به نوع آن دارد. در سوختگی های درجه 1 معمولا پوست در اثر التهاب وارد شده قرمز میشود و نهایتا بعد از گذشت مدتی کمرنگ تر و در نهایت از بین میرود یا از خود هایپرپیگمنتیشن یا به اصطلاح اختلاف رنگ به جای میگذارد. در سوختگی های درجه 2 و 3 علاوه بر اختلاف رنگ ممکن است اسکار به صورت آتروفیک (فرو رفته)، هایپرتروفیک یا کلوئیدی (برجسته) و انقباض و چروک شدن پوست اطراف ناحیه زخم سوختگی مشاهده شود که درمان هرکدام پروتکل درمانی بخصوص خود را دارد.

درمان اسکار ناشی از سوختگی

تکثیر کلاژن بیش از حد و غیر هدفمند که بافت اسکار را تشکیل میدهد تا 2 سال در حالت فعال قرار دارد در نتیجه درمان کامل اسکار در طول این مدت زمان بسیار سریعتر و راحت تر از زمانی است که اسکار بالغ شده و مدت زمان زیادی از ایجاد آن بر روی پوست گذشته است.

اسکارهایی که در اثر سوختگی بوجود می آیند معمولا به صورت برجسته هستند پس بنابراین اولین هدف درمانی این نوع اسکار ها هم سطح شدن آنها با پوست است.

خوشبختانه محصولات ترمیم کننده اسکارهیل قابلیت همسطح کردن اسکار با پوست را دارند. شما کافی است به مدت 60-45 روز از نوار سیلیکونی اسکار اف ایکس روی اسکار استفاده کنید تا شاهد پیشرفت چشمگیر در هم سطح شدن و نرم شدن اسکار باشید. گاهی ممکن است اسکار در ناحیه ای از بدن ایجاد شود که برای استفاده از نوار های سیلیکونی دچار محدودیت شوید (مانند اسکار های روی صورت و مفاصل) در این موارد اسکارهیل ژل سیلیکونی رژواسیل را به شما توصیه می کند که حاوی 97% سیلیکون طبی خالص است و مکانیزم درمانی نوارهای سیلیکونی را تقلید می کند. همچنین استفاده از آن را در نواحی ذکر شده راحت تر می کند.

در نهایت می توانید برای کاهش اختلاف رنگ، از کرم های سیلیکونی اسکاراستاتیک استفاده کنید تا دیگر هیچ اثری از جای سوختگی روی پوستتان باقی نماند.

 

از بین بردن جای سوختگی با کرم اسکار استاتیک

 

البته که راه های دیگری برای از بین بردن جای زخم سوختگی و بهبود ظاهر آن وجود دارد. مانند (تزریق کورتن، لیزر تراپی و پیوند پوست)

اما پیشنهاد ما به شما استفاده از محصولات ترمیم کننده اسکارهیل است؛ چرا که این روش کاملا غیر تهاجی، بدون عوارض و مقرون به صرفه بوده و کمک شایانی به بازیابی سلامتی و زیبایی پوست شما می کنند.

 

برای خرید نوار سیلیکونی اسکار-اف-ایکس اینجا کلیک کنید.
برای خرید ژل رژواسیل اینجا کلیک کنید.
برای خرید کرم سیلیکونی اسکار استاتیک اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *