اسکارهیل

اسکار هایپرتروفیک و اسکار کلوئیدی | راهنمای کامل درمان این نوع اسکارها

اسکارهای کلوئیدی و هایپرتروفیک، نوعی پاسخ التیامی تشدید یافته هستند که درمان آنها برای پزشکان بسیار چالش برانگیز است. بیمارانِ در معرض خطر ایجاد کلوئید معمولا کمتر از 30 سال سن دارند و معمولا پوست آنها تیره است. پوست روی جناغ، شانه ها و بازو ها، نرمه گوش و گونه ها، بیش از سایر نواحی بدن، مستعد ایجاد کلوئید و اسکار هایپرتروفیک هستند.

اسکار هایپرتروفیک (برجسته) چیست؟

اسکار های هایپرتروفیک معمولا تا 18 الی 24 ماه بعد از تشکیل، در حالت پویا قرار دارند و از ترشح زیاد پروتئینی به نام کلاژن ایجاد می شوند که هدف آن بازسازی و ترمیم بافت تخریب شده است. معمولا در مرحله آخر احیا پوست، ترشح کلاژن کاهش می یابد و مقدار زیادی از آن تجزیه می شود. اما گاهی اوقات ترشح بیش از حد و پیوسته ی کلاژن در ناحیه زخم باعث ایجاد اسکار هایپرتروفیک می شود.

اسکار های هایپرتروفیک ممکن است درتمامی نقاط بدن و در همه سنین ایجاد شوند.

تا قبل از 18 ماه، جراحی برای ترمیم بر این اسکار ها انجام نمی شود اما بعد از آن در صورت از بین رفتن فشار خارجی و قرمز نبودن اسکار، می توان برای برداشتن قسمت برجسته پوست، اقدام به جراحی کرد.

تشخیص اسکارهای هایپرتروفیک

اسکار های هایپرتروفیک برجسته هستند و در لایه ی بالایی پوست به وجود می آیند (حدودا 4 میلی متر از سطح پوست بالاتر می آیند)

آنها معمولا به رنگ های قرمز یا صورتی دیده می شوند. بافت زخم های هایپرتروفیک سخت و محکم است و بزرگ ترین نشانه ی آن ها این است که دقیقا در بین مرز ناحیه ی زخم اولیه رشد می کنند و به بقیه ی پوست سرایت نمی کنند.

چند تکنیک فیزیوتراپی برای کمک به درمان اسکار هایپرتروفیک

  • ماساژ ناحیه آسیب دیده برای افزایش انعطاف پذیری و الاستیسیتی، کاهش درد و خارش و …
  • کشش فیزیکی برای افزایش دامنه حرکتی
  • اعمال فشار به منظور هدفمند کردن تولید کلاژن
  • کاهش دمای ناحیه اسکار برای کاهش جریان خون و تولید کلاژن
  • طب فشاری به منظور کاهش ضخامت اسکار، درد و خارش

درمان اسکار هایپرتروفیک

به طور کلی درمان زخم های هایپرتروفیک به مراتب راحت تر از درمان کلوئید است؛ زیرا اندازه ی آن ها به مرور کاهش می یابند، بنابراین تمرکز درمان بر تسریع و کمک به روند بهبودی طبیعی پوست است.

استفاده از نوار سیلیکونی اِسکار-اِف ایکس و ژل سیلیکونی رژواسیل متداول ترین روش درمان این نوع اسکار ها هستند. سیلیکون با کاهش تکثیر بی رویه کلاژن و تامین آب و رطوبت از دست داده شده باعث نرم شدن و مسطح شدن بافت پوست می شود.

راه دیگر درمان این نوع زخم پانسمان فشاری نام دارد و به این صورت است که ناحیه زخم را برای مدت زیادی با بانداژ یا پانسمان محکم می بندند که نهایتا بعد از حدود 6 ماه باعث نرم شدن و مسطح شدن بافت پوست می شود.

 

ژل رژواسیل و نوار سیلیکونی اسکار اف-ایکس

 

اسکار کلوئیدی (گوشت اضافه) چیست؟

مانند اسکار های هایپرتروفیک، اسکارهای کلوئیدی نیز از ترشح بیش از حد کلاژن در ناحیه زخم شکل می گیرند. هرچند که ساختار بافت آن با زخم های هایپرتروفیک متفاوت است. بافت زخم های هایپرتروفیک سفت، سخت و سازمان یافته است ولی بافت زخم های کلوئیدی ضخیم و بی نظم می باشد.

اسکارهای کلوئیدی معمولا در پوست، بافت نرم ایجاد می کنند. همچنین شانس ایجاد زخم کلوئیدی در کسانی که رنگ پوست تیره ای دارند، بیشتر است.

عواملی که می تواند احتمال ایجاد زخم های کلوئیدی را افزایش دهند:

  • ژنتیک (وجود کلوئید در بدن خویشاوندان نزدیک)
  • سن (افراد بین 10 الی 30 سال، بیشتر در معرض کلوئید هستند)
  • نواحی مختلف بدن (مناطقی از بدن که پوست سفتی دارد مثل کمر، شانه و سینه )
  • نوع آسیب (بافت پوست ممکن است با جراحی یا سوختگی دچار اسکار کلوئیدی شود)

تشخیص زخم های کلوئیدی

کلوئید ها به صورت دایره ای و حبابی معمولا بیش از 4 میلی متر در بالاترین لایه پوست پدید می آیند و ممکن است به رنگ های مختلفی از صورتی تا بنفش تیره دیده شوند. سطح آنها براق بوده و بزرگ ترین نشانه ی آن ها این است که بر خلاف اسکار های هایپرتروفیک، خارج از محدوده ی زخم اصلی گسترش می یابند و بافت پوست سالم مجاور زخم را تحت تاثیر قرار می دهند. شما ممکن است اسکار کلوئیدی را در مجاورت زخم، جایی که بافت پوست در مرحله اول سالم بوده، پیدا کنید.

جلوگیری از ایجاد کلوئید

بهترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد کلوئید این است که سعی کنید از آسیب های پوستی تا جای ممکن پیشگیری کنید. اما اگر ناحیه ای از پوست شما دچار آسیب شد، برای کنترل هرچه بهتر کلوئید، می توانید از داروهای ترمیم کننده پوست که حاوی عصاره آناناس هستند استفاده کنید. کرم های ترمیم کننده می توانند کمک زیادی به جلوگیری از تشکیل کلوئید بر پوست شما کنند. سعی کنید در معرض آفتاب قرار نگیرید تا اسکار شما تغییر رنگ ندهد. همچنین می توانید از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از این امر استفاده کنید.

 

اسکار کلوئیدی

درمان کلوئید

اسکارهای کلوئیدی بر خلاف اسکار های هایپرتروفیک گسترش می یابد و بافت های سالم مجاور اسکار را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل درمان این نوع زخم ها از درمان اسکار هایپرتروفیک پیچیده تر است.

هرچند که انجام عمل تزریق کورتیکو استروئید بسیار موثر واقع می شود، این عمل باعث می شود که کلاژن انباشته شده متلاشی شده و ترشح بی رویه آن در ناحیه زخم کند شود که در نتیجه انتشار بافت ناخواسته متوقف، و بعد از گذر زمان سطح اسکار به وجود آمده صاف می شود.

همانند اسکار های هایپرتروفیک، سیلیکون درمانی برای کم کردن و نهایتا از بین بردن اسکار های کلوئیدی کاملا موثر است.

به طور کلی از بین بردن آثار زخم های قدیمی به نوع اسکار بستگی دارد. هرچند که اسکار های هایپرتروفیک و اسکار های کلوئیدی تفاوت هایی دارند اما درمان آنها بسیار شبیه به هم بوده و تفاوت آنها فقط در طول دوره درمان است.

  • این نکته را در نظر داشته باشید که تشخیص و کسب اطلاعات لازم درباره ی اسکار، قدم اول مقابله و درمان جای زخم است.
  • متخصصین و مشاورین مجرب کمپانی اسکارهیل به شما در تشخیص اسکار کمک می کنند و تا مرحله ی آخر درمان در کنار شما هستند.
  • شما می توانید با پشتیبان آنلاین سایت تماس برقرار کنید و با ارسال عکس اسکار خود مشاوره ی رایگان و تخصصی دریافت کنید.

 

برای خرید نوار سیلیکونی اسکار-اف-ایکس اینجا کلیک کنید.

برای خرید ژل سیلیکونی رژواسیل اینجا کلیک کنید.

 

2 نظر در “اسکار هایپرتروفیک و اسکار کلوئیدی | راهنمای کامل درمان این نوع اسکارها

  1. من می‌خواهم ازین روش درمان استفاده کنم بیبینم که فایده داره یانه چه قسم دریافت کنم و از داکتر شما از نزدیک مشوره بیگیرم فعلا ایران آمدم از افغانستان برای درمانم

    1. نویسنده گفت:

      سلام دوست عزیز
      لطفا عکس اسکار خود را در واتس اپ برای مشاورین ما ارسال کنید.
      09017702756

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *